Prioritou Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je poskytovať cestujúcim kvalitné a spoľahlivé služby, čo zahŕňa včasné a bezpečné dopravenie do cieľa ich cesty. Podľa dát manažéra železničnej infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, ktoré spracoval Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií Slovenskej republiky, došlo na Slovensku k výraznému zníženiu priemerného meškania vlakov pri medzikvartálnom porovnaní (kvartál 2. roku 2023 a roku 2024) až o približne 18 %.

Uvedená štatistika meškaní zahŕňa meškania všetkých vlakov (aj súkromných spoločností), aj medzinárodných vlakov. Znázornené meškania vznikajú aj z dôvodu mimoriadnych udalostí na zahraničnej železničnej infraštruktúre, čo následne ovplyvňuje aj naše vnútroštátne spoje. Železničná spoločnosť Slovensko vo významnej miere nemá priamy vplyv na všetky meškania, teda nejde fakticky o hodnotenie jej práce a plnenie grafikonu vlakovej dopravy.
Priamo o meškaniach vlakov len národného dopravcu vypovedajú informácie o plnení grafikonu vlakovej dopravy. Na základe údajov od začiatku roka Železničná spoločnosť dosiahla výrazné zlepšenia v porovnaní s rovnakým obdobím v predchádzajúcom roku. Teda len za ZSSK grafikonu v období január až jún 2024 dosiahlo priemerne 98,34 %, čo je citeľne lepšie ako v roku 2023 (97,69 %) a spĺňame objednávateľom prípustný limit meškania na úrovni minimálne 97,5 %. Tieto výsledky odrážajú úspešné úsilie spoločnosti v optimalizácii znižovania meškaní.
„V Železničnej spoločnosti Slovensko sme sa od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky sme zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania. Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní 2. kvartálu 2023 a 2. kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím (dažďu a vetru). Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.
Toto sú najčastejšie dôvody, ktoré spôsobujú obmedzenie jazdy vlakov a následné
meškanie:
- Čakanie na prípoje a zmenené poradie (zmenený sled) vlakov
- Oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate
- Technické problémy na trati
- Porucha vozidla
- Počasie (búrky, teploty a pod.)
- Príroda (zver, stromy a iné)
- Nehoda na trati (s vozidlami, cyklistami, chodcami)
- Zmena vedenia vlaku
- Personálne kapacity
- Cestujúci (poskytovanie zdravotnej starostlivosti, konflikty a pod.)
